perjantaina, kesäkuuta 26, 2015

Tunnelmia Tallinnasta

Jaahas, aika taas rientää niin, ettei perässä meinaa pysyä. En kuitenkaan stressaa tästä harvasta postaustahdistani (toivottavasti ette tekään) ja voipi olla, että blogi päivittynee kesäaikana vieläkin harvempaan. Tai mistäs sitä tietää, jos innostunkin postailemaan tiuhempaan, jahka tästä lomalle pääsen/joudun ;) Todennäköisesti kuitenkin instagramin puolelta löytyy kuulumisia vähän tiiviimpään tahtiin eli sinne vain seurailemaan, jos suinkin kiinnostaa :)

Palataanpa ajassa taaksepäin kaksi viikkoa. 12.6. minulla oli suuri ilo ja kunnia matkata huikean blogijengimme kanssa Tallinnaan. Kuten aiempinakin kertoina, idean äitinä ja touhunaisena toimi Huushollin Pepi. Menossa mukana olivat vakikasvot AnnukkaBikke, Mervi, Mirah ja Taina sekä uutena porukkaan kutsun saaneet Onnellisen Kirsikan Micu ja Pikkutalon Sanna :) Huippuporukka! Kaikki muut ovat tehneet omat matkakertomuksensa aikaa sitten ja niitä pääset lukemaan ylläolevista linkeistä. Minä vätys sen sijaan palaan aiheeseen vasta nyt.

Menomatka Tallinkin M/S Starilla meni mitä parhaiten laivan aamiaisesta nauttien. Meille oli varattu pöydät laivan keulasta ja pari tuntia vierähtikin kuin siivillä.

Perille saavuttuamme kävelimme (osa porukasta "juoksi" tai siltä minusta ainakin tuntui... ;)) hotelliimme Tallink Cityyn. Olimme sen verran aikaisin liikenteessä, että huoneita ei vielä saanut, joten jätimme tavarat hotellin säilytykseen ja siirryimme pitämään pientä paltsua skumpan äärelle. Sovimme suunnaksi Tallinnan vanhan kaupungin, johon porukka sitten mukavasti hajaantuikin.

Seuraavana ohjelmassa oli Micun järkkäämä tuokio Kauneussalonki VANILLA SKY:ssä. Kaikille oli varattu joku kiva hoito. Oli manikyyriä, pedikyyriä, kasvo- ja vartalohoitoja, hiusten laittoa...  kirjaimellisesti kaikkea päästä varpaisiin.

Paikan johtaja ja tyytyväiset asiakkaat: Pepi, Sanna, Bikke, Taina, Annukka, meitsi, Mervi, Mirah ja Micu

Paikan johtaja ja omistaja tarjoilivat meille skumppaa, mansikoita, mustikoita ja kirsikoita ja huolehtivat, että kaikki oli hyvin. Jokainen oli supertyytyväinen saamaansa hoitoon. Itse otin jalkahoidon ja harakanvarpaisiini lakkauksen. Vielä kahden viikon jälkeenkin kynnet ovat vasta lakatun näköiset. Suosittelen!

Hoidoista päästyämme kiirehdimme takaisin vanhaan kaupunkiin ja kohti ruokapaikkaamme. Osa kävi hotellin kautta ja osa nautti sen ajan aurinkoisesta illasta ravintolan terassilla :) Pepi oli varannut meille pöydän suositusta Peppersack-ravintolasta. Kun kello seitsemän (tai hieman yli) saavuimme ravintolaan, se oli aivan tyhjä, mutta noin puolen tunnin päästä porukkaa lappasi sisään bussilasteittain ja koko iso sali sekä pienet huoneet täyttyivät hetkessä. Pöytävaraus on siis varmaan ihan paikallaan - ainakin isommalle porukalle ;)

Parasta Peppersackissa olivat ehdottomasti ystävälliset tarjoilijat ja miljöö. Ei ruokakaan huonoa ollut ;) Meille tarjoiltiin ihanat kala- ja liha-alkuruokalautaset sekä tervetuliaismaljat. Kun ne oli nautittu, jokainen tilasi listalta haluamansa pääruoan. Ja tietysti jälkkärit. Nam nam. Mahat tulivat täyteen ja tyytyväiset asiakkaat vyöryivät osa kohti yön rientoja ja osa kohti hotellia. Kuuluin jälkimmäisiin... :D

Hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen laiskotti ja halusin ottaa mahdollisimman rennosti. Osalla porukasta tuntui olevan vauhti päällä, kun aamupalallakin olivat jo puoli tuntia ennen sen alkamista. Ajattelin ensin lähteä porukan matkassa ostoskeskus Rocca al Mareen, mutta koska laiskotus, jäin miettimään asiaa. Onneksi Sanna oli fiksuna ihmisenä ottanut selvää Tallinnan muusta tarjonnasta, joten otimme taksin alle ja suuntasimme kolmisin (minä, Pepi ja Sanna) Kalamajan alueelle. Jes, erittäin loistava valinta! Tykästyin alueeseen niin, että sinne täytyy ehdottomasti mennä uudelleenkin. Trendikkäitä liikkeitä, rentoja ruokapaikkoja ja boheemeja kahviloita... ja olisi ko. lauantaina ollut jopa Street Food -festaritkin (euron sisäänpääsy!), johon emme valitettavasti ehtineet. Kalamaja oli minusta koko Tallinnan reissun ehdoton helmi!

Mukavan Kalamaja-päivän jälkeen suuntasimme reissun kivoimman ja edullisimman taksikuskin kyydissä ensin hotellille hakemaan laukut säilöstä ja sitten kohti satamaa. Paluumatkallekin Tallink oli keksinyt meille pienen piristyksen: M/S Superstarin Comfortluokan. Ah, kyllä kelpasi matkustella rauhallisessa loungessa pikkuherkkuja ja virvokkeita nautiskellen. Päivän lehdetkin olisivat olleet tarjolla. Pitihän se reissu päättää niin kuin se oli alkanutkin - skumpalla :) Itse kävin välillä jonottamassa tax-free -myymälässä parit tulijaiset ja ostokset itselle (aivan törrrrrkeät jonot!) ja fiksut Pepi ja Sanna kävivät hakemassa ennakkotilauksensa sille varatulta tiskiltä. Jos vaan tulijaiset on etukäteen tiedossa, niin ilman muuta ne kannattaa tehdä ennakkotilauksena! Valmis setti huolellisesti pakattuna (kärryssä, mikäli tarpeen) odottaa erillisellä tiskillä ilman mitään jonottamista ja häslinkiä.

Päätän ylimalkaisen Tallinna-raporttini tähän. Paljon hauskaa jäi kertomatta ja näyttämättä. Jos haluat, käy ihmeessä lukemassa matkakumppanieni (paaaljon yksityiskohtaisemmat) tarinat sivun yläreunasta löytyvistä linkeistä.

Kiitos ihanalle blogijengille huippuseurasta. Pian keksitään taas jotain kivaa, eikö vain?

Lämmin kiitos myös mukana olleille yhteistyökumppaneille: Tallink Silja, Vanilla Sky, Peppersack - olette loistavia!
SHARE:

6 kommenttia

1. Näyttipäs mielenkiintoiselta, kivalta ja tosi rentouttavalta reissulta!! :)

2. Taas pääsi vielä kerran reissuun tän postauksen myötä :). Ja täytyy kyllä sanoa, että pikkasen (paljon) kirvelee se, että jäi Kalamaja väliin. Mutta ens kerralla sit. Ja lupaan opetella kävelemään vähän hitaammin, vaikka tiukkaa tekee, kun täällä maalla tulee pistettyä töppöstä toisen eteen sitä tahtia, että jää väkisin päälle kaupungissakin. Mutta Mervin perässä en meinannut silti pysyä :)

Kivaa viikonloppua!

3. Ihana postaus! Tosi hyviä kuvia oot ottanut ja totta, Kalamajan alue jäi kyllä kaivertamaan. Muuten ihan huippumatka hurmaavien naisten seurassa <3

4. Huippisreissusta huippis postaus :)

5. Teillä on kyllä ollut mahtava reissu - ja mahtava porukka reissussa!
    Upeita kuvia ja vaikka Tallinnassa onkin muutamaankin kertaan käyty, on minullakin tuo Kalamajan alue tutkimatta - mutta taatusti ensi kerran jälkeen ei;)